Modelhistorie Mehari
Voorgeschiedenis jaren ’60
De auto-industrie uit de jaren ’50 zat nog heel erg vast aan het idee van stalen constructies voor een automobiel. Vanaf de jaren ’60 wordt steeds meer geëxperimenteerd met plastics als vervanging voor metaal, in huis, voor tuingereedschap en heel geleidelijk ook in de auto-industrie. Eerst nog alleen in het interieur, zonnekleppen, dashboards, sierlijsten, etc, maar geleidelijk ook in het exterieur. Roland Paulze d’Yvoy de la Poype is met zijn bedrijf SEAB zeer actief op het gebied van plastic constructies voor de auto-industrie. Zo levert SEAB aan Citroën de lange kunststof-achterschermen voor de Ami 6 Service.
In diezelfde periode werkt De La Poype aan een Jeep-achtige plastic carrosserie onder de naam “Donkey”.Deze is te monteren op het chassis van een 2cv of Dyane. De “Donkey” is bedoeld als recreatieve auto.
De carrosserie is van ABS: Acrylonitrile Butaldiéne Styréne. Een zeer soepele, lichte kunststof koets, resistent tegen lichte schokken. Het materiaal bestaat uit een soort hars dat kan worden vermengd met elke gewenste kleur verf. De koetsdelen worden opgehangen rond een ingenieus buizenframe dat kan worden geschroefd op het rollende chassis. De Donkey heeft wel iets weg van de Mini Moke van Austin. De La Poype peilt bij Citroën de interesse in zijn ontwerp en de directie ziet wel wat in het idee. Zij geeft opdracht tot de verdere ontwikkeling en verbetering van het prototype dat onder de naam Citroën Dyane Mehari op de markt moest komen. Al gauw wordt het kortweg Mehari.
1968
In mei 1968 is de Mehari productierijp, maar aangezien alle fabrieken in Frankrijk op dat moment volledig platliggen door de enorme studenten- en arbeidersstakingen duurt het een tijdje voor de eerste Mehari daadwerkelijk bij de dealer staat. Technische basis van de Mehari is de chassis en motor van de Dyane 6, met 602cc motor en 33pk. De Mehari is er niet voor de grote verkoopaantallen van volumemodellen als de 2cv, Dyane en Ami. Maar met een bijzondere publiciteitscampagne, frisse kleuren en de unieke plastic constructie is de Mehari goed voor het imago van Citroën in die dagen.
De vrolijke Mehari past bij een jonger koperspubliek met meer vrije tijd, grotere behoefte om zich te onderscheiden en op avontuur te gaan. Met de Mehari kun je alle kanten op, en hij nodigt uit om de begaande paden af te gaan. Naast avontuurlijk ingestelde jongeren is de Mehari ook populair onder wijnboeren, jagers en zelfs de Franse politie en het leger. Op legerkazernes zie je Mehari’s in glimmend legergroen.
1979
Gedurende de jaren ’70 verandert de Mehari niet zoveel, anders dan dat hij de kleine, technische verbeteringen van de Dyane 6 volgt. Het aantal uitvoeringen waarin de Mehari verkrijgbaar is inmiddels heel divers: 2- en 4 zitters, een hardtop of softtop, of een half dakje met open laadvloer. Maar in dit modeljaar 1979 brengt Citroën ook de bijzondere 4×4 uitvoering op de markt. Anders dan de legendarische Sahara-4×4 uit 1959 krijgt de Mehari 4×4 dit keer geen twee motoren en versnellingsbakken.
Door het aangepaste chassis loopt een cardan en een sperdifferentieel tussen de achterwielen, met schijfremmen en steek-assen. Dankzij de hoge bodemvrijheid en zijn zeer lage gewicht is de 4×4 Mehari, herkenbaar aan het reservewiel in de motorkap, zeer behendig in het terrein. De Mehari 4×4 is maar in zeer kleine aantallen gebouwd, met name voor het leger en de Franse wegenwacht.
1988
Na zo’n 140.000 exemplaren schrapt Citroën in 1988 de Mehari uit de catalogus, zonder dat deze door een nieuw model wordt opgevolgd. In het Portugese Mangualde worden dit jaar de laatste Mehari’s gebouwd. Toch zou het niet heel lang duren voor de Mehari na zijn eerste, officiële leven bij Citroën daarbuiten aan een nieuw leven zou beginnen.
Heden
De Mehari is sinds de beëindiging van de productie eigenlijk alleen maar populairder geworden. In die mate zelfs dat in de loop van de jaren ’90 een aantal Franse bedrijven nagenoeg alle onderdelen van de Mehari weer in productie hebben genomen. Vaak zelfs van betere kwaliteit dan zoals ze destijds door Citroën werden gemaakt. Het is inmiddels al weer een aantal jaren mogelijk om een bijna compleet nieuwe Mehari te kopen. Hij is vooral in de Zuid-Europese badplaatsen en op de eilanden populair. Voor wie zelf een Mehari wil bouwen is een compleet bouwpakket beschikbaar, en wie een oude, originele Mehari wil restaureren kan bijna ieder onderdeel nog nieuw bestellen.