De Eendekooi

Al 40 jaar Citroën 2CV onderdelen specialist

  • Home
  • Onderdelen
    • Oude onderdelen
    • Nieuwe onderdelen
      • Aandrijf & Stuurinrichting
      • Accessoires & Kleinmaterialen
      • Bumper-delen
      • Dakjes
      • Elektrische delen
      • Motoronderdelen
      • Plaatwerk
      • Raamhouders
      • Remonderdelen
      • Ruit-delen
      • Sloten
      • Spiegels
      • Stoelbekleding
      • Uitlaat-delen
      • Verlichtings-delen
      • Versnellingsbak-onderdelen
  • Auto’s
    • Auto’s
    • Actueel aanbod
    • In- en verkoop
    • Restauratie-verhalen
      • Restauratie AZ
      • Restauratie 2cv6
      • Restauratie AZU’s
      • Restauratie AK350
      • Restauratie Charleston
      • Deelrestauratie 2cv ENAC
      • Vervolg Restauratie 2cv6
  • 40 jaar Eendekooi
    • 40 jaar Eendekooi
    • 1. De Prille Start
    • 2. Verhuizing naar Drents boerderijtje
    • 3. Kamperen met de besteleend
    • 4. Het begin als 2CV-specialist
    • 5. Bedrijfs- en gezinsuitbreiding
    • 6. Groot worden of klein blijven
    • 7. De Zwarte Taxi
    • 8. De Parisiënne
    • 9. De werkplaats aan de Havenstraat
    • 10. De Compagnon
    • 11. De Peutroën-Cigeot
    • 12. Jaap Eend wordt Meester Jaap
    • 13. Met de Mits naar Frankrijk
    • 14. De Groentekas
    • 15. De AZU en de jonge monteurs
    • 16. Eend op Zolder
    • 17. De Oldtimerbeurzen
    • 18. De Jaren aan de Spijkerboorsdijk
    • 19. De Werkplaats in Eext
    • 20. De Amicale Hond
    • 21. Struinen door Frankrijk
    • 22. De Violen van Mirecourt
    • 23. Samenwerking met de clubs
    • 24. Le Camion Grand Routier
    • 25. Terug naar de eendjes
  • Modelhistorie
    • Modelhistorie
    • 2CV / A / AZ
    • AU / AZU / AK
    • Dyane / Acadiane
    • Ami 6 / 8 / Super
    • Mehari
  • Contact
    • Contact
    • Routebeschrijving

21. Struinen door Frankrijk

Ik had een adres in Midden Frankrijk, in het ontstaans- gebied van de Loire; Tussen Beaune en Vichy, ’s zomers, een mooie streek. Daar woonde Monsieur Fournier, keuringsarts van beroep, maar met zijn vriend, vooral verzamelaar en handelaar van en in lelijke eenden. Ik ontmoette hem op een oldtimer beurs in Utrecht. Hij nodigde mij uit om eens langs te komen. Hij had in totaal wel meer dan 60 eenden verzameld. Meest jaren ’50 en ’60 en wilde daar wel wat van kwijt.

BH26

Ook tijdens één van die ritten werd ik overvallen door slecht weer, in de Ardennen. Het vroor zeker -10 te koud om in de auto te slapen. Maar wakker blijven in een zware sneeuwbui, urenlang, viel ook niet mee. Het is allemaal goed af gelopen. Gelukkig.

bh25_1

bh25_2

In die tijd kreeg ik ook een tip van een eendenrijder, die een Engels stel had ontmoet, ergens boven in de bergen bij Clermont-Ferrand. Die zouden een paar oude eenden hebben gevonden in een meer dan 500 jaar oude boerderij die zij net hadden gekocht. De boerderij stond al meer dan 20 jaar leeg. Het waren ribbeleenden en helemaal compleet. Ik ben er heen gegaan, in het najaar. Hier was het nog zacht weer. Hij bleek vroeger eigenaar te zijn geweest van een grote Citroën-garage in Londen.

Op een dag had hij er genoeg van, verliet zijn vrouw en trok met zijn veel jongere secretaresse, inmiddels vriendin , op avontuur naar Frankrijk. Zij kochten die oude boerderij, met de bedoeling hem helemaal op te gaan knappen en er een vakantiehuis annex camping van te maken. Ze hadden ook al weer 2 kinderen. Die vonden het allemaal prachtig. De eenden stonden inderdaad in die schuur.

2cv AZ (2x)gevonden bij Clermond-Ferrand in oude boerderij

BH29(4)

BH28

Het Engelse stel wisten nog wel meer eenden te staan en kochten die later voor me. Ik ben er nog vaker geweest. Maar de eerste keer vergeet ik nooit meer. Ik kon bij hun blijven eten en slapen. Toen ik de volgende morgen wakker werd lag er minstens 10 centimeter sneeuw. We zaten boven in de bergen. Het werd een heel spannende rit naar beneden, nog in het donker. Haarspeldbochten, steile hellingen, slippen en glijden, maar ik ben beneden gekomen.

Later kocht ik nog een AK 400 besteleend en een mooie blauw-grijze Azam uit 1964 van hen. Een bijzonder wagentje.

Hij heeft toch nog enkele jaren in de werkplaats gestaan, maar werd uiteindelijk verkocht aan een heel enthousiast stel uit Hoogeveen. Ik ben benieuwd wat daarvan terecht is gekomen. Hij zou helemaal worden gerestaureerd, maar er moesten wel zelfmoorddeurtjes in, die er van origine niet in zaten.

2cv Azam 1964 uit Clermond-Ferrand inmiddels gerestaureerd en rijdend.

BH29 (3)

  • Vorige pagina:

    20. De Amicale Hond
  • Volgende pagina:

    22. De Violen van Mirecourt

Modelhistorie

2CV / A / AZ

AU / AZU / AK

Dyane / Acadiane

Ami 6 / 8 / Super

Mehari



Copyright © 2025 · De Eendekooi · David Web & Media

Bezoek alleen op telefonische afspraak
Hoofdstraat 90
9514 BH Gasselternijveen

E info@eendekooi.nl
T 06 - 539 77 309
F 0592 - 27 19 85

  • Home
  • Onderdelen
    • Oude onderdelen
    • Nieuwe onderdelen
      • Aandrijf & Stuurinrichting
      • Accessoires & Kleinmaterialen
      • Bumper-delen
      • Dakjes
      • Elektrische delen
      • Motoronderdelen
      • Plaatwerk
      • Raamhouders
      • Remonderdelen
      • Ruit-delen
      • Sloten
      • Spiegels
      • Stoelbekleding
      • Uitlaat-delen
      • Verlichtings-delen
      • Versnellingsbak-onderdelen
      • Back
    • Back
  • Auto’s
    • Auto’s
    • Actueel aanbod
    • In- en verkoop
    • Restauratie-verhalen
      • Restauratie AZ
      • Restauratie 2cv6
      • Restauratie AZU’s
      • Restauratie AK350
      • Restauratie Charleston
      • Deelrestauratie 2cv ENAC
      • Vervolg Restauratie 2cv6
      • Back
    • Back
  • 40 jaar Eendekooi
    • 40 jaar Eendekooi
    • 1. De Prille Start
    • 2. Verhuizing naar Drents boerderijtje
    • 3. Kamperen met de besteleend
    • 4. Het begin als 2CV-specialist
    • 5. Bedrijfs- en gezinsuitbreiding
    • 6. Groot worden of klein blijven
    • 7. De Zwarte Taxi
    • 8. De Parisiënne
    • 9. De werkplaats aan de Havenstraat
    • 10. De Compagnon
    • 11. De Peutroën-Cigeot
    • 12. Jaap Eend wordt Meester Jaap
    • 13. Met de Mits naar Frankrijk
    • 14. De Groentekas
    • 15. De AZU en de jonge monteurs
    • 16. Eend op Zolder
    • 17. De Oldtimerbeurzen
    • 18. De Jaren aan de Spijkerboorsdijk
    • 19. De Werkplaats in Eext
    • 20. De Amicale Hond
    • 21. Struinen door Frankrijk
    • 22. De Violen van Mirecourt
    • 23. Samenwerking met de clubs
    • 24. Le Camion Grand Routier
    • 25. Terug naar de eendjes
    • Back
  • Modelhistorie
    • Modelhistorie
    • 2CV / A / AZ
    • AU / AZU / AK
    • Dyane / Acadiane
    • Ami 6 / 8 / Super
    • Mehari
    • Back
  • Contact
    • Contact
    • Routebeschrijving
    • Back