De Eendekooi

Al 40 jaar Citroën 2CV onderdelen specialist

  • Home
  • Onderdelen
    • Oude onderdelen
    • Nieuwe onderdelen
      • Aandrijf & Stuurinrichting
      • Accessoires & Kleinmaterialen
      • Bumper-delen
      • Dakjes
      • Elektrische delen
      • Motoronderdelen
      • Plaatwerk
      • Raamhouders
      • Remonderdelen
      • Ruit-delen
      • Sloten
      • Spiegels
      • Stoelbekleding
      • Uitlaat-delen
      • Verlichtings-delen
      • Versnellingsbak-onderdelen
  • Auto’s
    • Auto’s
    • Actueel aanbod
    • In- en verkoop
    • Restauratie-verhalen
      • Restauratie AZ
      • Restauratie 2cv6
      • Restauratie AZU’s
      • Restauratie AK350
      • Restauratie Charleston
      • Deelrestauratie 2cv ENAC
      • Vervolg Restauratie 2cv6
  • 40 jaar Eendekooi
    • 40 jaar Eendekooi
    • 1. De Prille Start
    • 2. Verhuizing naar Drents boerderijtje
    • 3. Kamperen met de besteleend
    • 4. Het begin als 2CV-specialist
    • 5. Bedrijfs- en gezinsuitbreiding
    • 6. Groot worden of klein blijven
    • 7. De Zwarte Taxi
    • 8. De Parisiënne
    • 9. De werkplaats aan de Havenstraat
    • 10. De Compagnon
    • 11. De Peutroën-Cigeot
    • 12. Jaap Eend wordt Meester Jaap
    • 13. Met de Mits naar Frankrijk
    • 14. De Groentekas
    • 15. De AZU en de jonge monteurs
    • 16. Eend op Zolder
    • 17. De Oldtimerbeurzen
    • 18. De Jaren aan de Spijkerboorsdijk
    • 19. De Werkplaats in Eext
    • 20. De Amicale Hond
    • 21. Struinen door Frankrijk
    • 22. De Violen van Mirecourt
    • 23. Samenwerking met de clubs
    • 24. Le Camion Grand Routier
    • 25. Terug naar de eendjes
  • Modelhistorie
    • Modelhistorie
    • 2CV / A / AZ
    • AU / AZU / AK
    • Dyane / Acadiane
    • Ami 6 / 8 / Super
    • Mehari
  • Contact
    • Contact
    • Routebeschrijving

19. De Werkplaats in Eext

Toen ik in 1994 definitief stopte met lesgeven, moesten er opnieuw keuzes worden gemaakt. Voor het eerst werd besloten er niet meer naast te gaan werken, maar voor een periode van uiteindelijk 10 jaar me volledig te concentreren op de Eendekooi. Daarvoor moest een betere werkplaats worden gezocht. Beter geïsoleerd, met verwarming. Een eigen kantoor en voldoende ruimte om een aantal auto’s te koop te kunnen zetten en toch nog volop te kunnen sleutelen. Dat was heel wat. Maar uiteindelijk lukte het om zo’n ruimte te vinden.

BH23

BH21

BH22

Het werd de Schaapstreek 5 in Eext, een typisch Drents, zeer rustiek en sfeervol dorpje op nog geen 15 minuten rijden van Annen. Een prachtige loods met kantoor en eigen gasgestookte verwarming. Het kostte een paar centen, maar dan heb je ook wat. De loods was gebouwd, achter een woonboerderij, met een ruime binnenplaats, midden in het dorp. Een prachtige locatie. Ruim en licht, dankzij diverse lichtpanelen in het dak. Ik heb hier die 10 jaar met heel veel plezier gewerkt. Alles ging door, maar nu beter: de reizen naar Frankrijk, de beurzen, het opknappen van de eenden voor de verkoop. Deelrestauraties enz. Ik denk dat menig eendenbezitter uit die tijd zich deze plek nog wel kan herinneren. Men kwam uit alle hoeken van Nederland en soms van daarbuiten.

Zo verkocht ik een keer een paar eenden en een partij onderdelen aan een nieuwe collega die een bedrijf begon in Portugal. Middenin de winter kwam een auto-transporter de wagens ophalen. We hebben de chauffeur, het was laat op een avond. Hij was heel lang onderweg geweest, eerst mee naar huis genomen. Hij heeft bij ons gegeten. Is in zijn truck gaan slapen en pas de volgende morgen, na een stevig ontbijt, hebben we de wagen opgeladen. Uit ervaring wist ik dat urenlang in sneeuw en gladde wegen rijden dodelijk vermoeiend was. Zelf heb ik in het begin ook vaak te laat in het jaar nog dergelijke lange ritten gemaakt. Frankrijk is een groot land. In sommige delen is het nog mooi weer en in andere delen wordt je overvallen door zware sneeuwbuien. Zelfs in de Ardennen kan het in december flink spoken.

BH24

BH24B transport Portugal

  • Vorige pagina:

    18. De Jaren aan de Spijkerboorsdijk
  • Volgende pagina:

    20. De Amicale Hond

Modelhistorie

2CV / A / AZ

AU / AZU / AK

Dyane / Acadiane

Ami 6 / 8 / Super

Mehari



Copyright © 2025 · De Eendekooi · David Web & Media

Bezoek alleen op telefonische afspraak
Hoofdstraat 90
9514 BH Gasselternijveen

E info@eendekooi.nl
T 06 - 539 77 309
F 0592 - 27 19 85

  • Home
  • Onderdelen
    • Oude onderdelen
    • Nieuwe onderdelen
      • Aandrijf & Stuurinrichting
      • Accessoires & Kleinmaterialen
      • Bumper-delen
      • Dakjes
      • Elektrische delen
      • Motoronderdelen
      • Plaatwerk
      • Raamhouders
      • Remonderdelen
      • Ruit-delen
      • Sloten
      • Spiegels
      • Stoelbekleding
      • Uitlaat-delen
      • Verlichtings-delen
      • Versnellingsbak-onderdelen
      • Back
    • Back
  • Auto’s
    • Auto’s
    • Actueel aanbod
    • In- en verkoop
    • Restauratie-verhalen
      • Restauratie AZ
      • Restauratie 2cv6
      • Restauratie AZU’s
      • Restauratie AK350
      • Restauratie Charleston
      • Deelrestauratie 2cv ENAC
      • Vervolg Restauratie 2cv6
      • Back
    • Back
  • 40 jaar Eendekooi
    • 40 jaar Eendekooi
    • 1. De Prille Start
    • 2. Verhuizing naar Drents boerderijtje
    • 3. Kamperen met de besteleend
    • 4. Het begin als 2CV-specialist
    • 5. Bedrijfs- en gezinsuitbreiding
    • 6. Groot worden of klein blijven
    • 7. De Zwarte Taxi
    • 8. De Parisiënne
    • 9. De werkplaats aan de Havenstraat
    • 10. De Compagnon
    • 11. De Peutroën-Cigeot
    • 12. Jaap Eend wordt Meester Jaap
    • 13. Met de Mits naar Frankrijk
    • 14. De Groentekas
    • 15. De AZU en de jonge monteurs
    • 16. Eend op Zolder
    • 17. De Oldtimerbeurzen
    • 18. De Jaren aan de Spijkerboorsdijk
    • 19. De Werkplaats in Eext
    • 20. De Amicale Hond
    • 21. Struinen door Frankrijk
    • 22. De Violen van Mirecourt
    • 23. Samenwerking met de clubs
    • 24. Le Camion Grand Routier
    • 25. Terug naar de eendjes
    • Back
  • Modelhistorie
    • Modelhistorie
    • 2CV / A / AZ
    • AU / AZU / AK
    • Dyane / Acadiane
    • Ami 6 / 8 / Super
    • Mehari
    • Back
  • Contact
    • Contact
    • Routebeschrijving
    • Back