De Eendekooi

Al 40 jaar Citroën 2CV onderdelen specialist

  • Home
  • Onderdelen
    • Oude onderdelen
    • Nieuwe onderdelen
      • Aandrijf & Stuurinrichting
      • Accessoires & Kleinmaterialen
      • Bumper-delen
      • Dakjes
      • Elektrische delen
      • Motoronderdelen
      • Plaatwerk
      • Raamhouders
      • Remonderdelen
      • Ruit-delen
      • Sloten
      • Spiegels
      • Stoelbekleding
      • Uitlaat-delen
      • Verlichtings-delen
      • Versnellingsbak-onderdelen
  • Auto’s
    • Auto’s
    • Actueel aanbod
    • In- en verkoop
    • Restauratie-verhalen
      • Restauratie AZ
      • Restauratie 2cv6
      • Restauratie AZU’s
      • Restauratie AK350
      • Restauratie Charleston
      • Deelrestauratie 2cv ENAC
      • Vervolg Restauratie 2cv6
  • 40 jaar Eendekooi
    • 40 jaar Eendekooi
    • 1. De Prille Start
    • 2. Verhuizing naar Drents boerderijtje
    • 3. Kamperen met de besteleend
    • 4. Het begin als 2CV-specialist
    • 5. Bedrijfs- en gezinsuitbreiding
    • 6. Groot worden of klein blijven
    • 7. De Zwarte Taxi
    • 8. De Parisiënne
    • 9. De werkplaats aan de Havenstraat
    • 10. De Compagnon
    • 11. De Peutroën-Cigeot
    • 12. Jaap Eend wordt Meester Jaap
    • 13. Met de Mits naar Frankrijk
    • 14. De Groentekas
    • 15. De AZU en de jonge monteurs
    • 16. Eend op Zolder
    • 17. De Oldtimerbeurzen
    • 18. De Jaren aan de Spijkerboorsdijk
    • 19. De Werkplaats in Eext
    • 20. De Amicale Hond
    • 21. Struinen door Frankrijk
    • 22. De Violen van Mirecourt
    • 23. Samenwerking met de clubs
    • 24. Le Camion Grand Routier
    • 25. Terug naar de eendjes
  • Modelhistorie
    • Modelhistorie
    • 2CV / A / AZ
    • AU / AZU / AK
    • Dyane / Acadiane
    • Ami 6 / 8 / Super
    • Mehari
  • Contact
    • Contact
    • Routebeschrijving

40 jaar Eendekooi

De geschiedenis van de Eendekooi gaat inmiddels al 40 jaar terug. Soms deed ik het fulltime en sommige periodes in combinatie met ander werk. Maar nooit zijn de eenden helemaal verdwenen, en wat mij betreft blijft dat ook nog een tijd zo. Het heeft me nooit verveeld, de aanpak was steeds weer anders en de klanten veranderden mee.

De Eendekooi heeft in die tijd diverse gedaanteverwisselingen ondergaan en intussen al 5 verschillende locaties gehad.
 Op deze pagina’s een terugblik naar de achterliggende jaren, aan de hand van foto’s, anekdotes, mooie herinneringen en verhalen van klanten.

Vaak heb ik tegen klanten gezegd: misschien schrijf ik nog weleens een boek
over wat er allemaal is gebeurd en wat we allemaal hebben gedaan. Dat boek 
komt er voorlopig nog niet. Hiernaast een oud interview uit
het Nieuwsblad van het Noorden, voor
 een serie verhalen onder het kopje: Mijn eerste auto. Op de wat wazige foto staat
 mijn 2e eend en mijn toenmalige vriendin in 1971, waarmee ik datzelfde jaar ben getrouwd.

Houd deze pagina’s in de gaten. De geschiedschrijving van de Eendekooi wordt regelmatig aangevuld met nieuwe hoofdstukken, tot we bij het heden zijn aanbeland.

Jaap Verkaik

krantenartikel_eendekooi

Interview met Bouwe van Norden, 2000

1. De Prille Start

1. De Prille Start

Bij de prille start van de Eendekooi, de naam bestond zelfs nog niet eens, was er ...
Lees verder

2. Verhuizing naar Drents boerderijtje

Verhuizing naar Drents boerderijtje

Na de verhuizing naar Annen, naar een Drents boerderijtje met een inpandige schuur, waar maar liefst ...
Lees verder

3. Kamperen met de besteleend

3. Kamperen met de besteleend

Met een club vrienden trokken we af en toe een weekendje naar de Ardennen. Overnachten ...
Lees verder

4. Het begin als 2CV-specialist

4. Het begin als 2CV-specialist

De handel in eenden, onderdelen en ook de eerste reparaties konden nu serieus beginnen. Er ...
Lees verder

5. Bedrijfs- en gezinsuitbreiding

5. Bedrijfs- en gezinsuitbreiding

Het is inmiddels eind jaren '70 en begin jaren '80. Tussendoor werd er een moestuin aangelegd ...
Lees verder

6. Groot worden of klein blijven

6. Groot worden of klein blijven

Grote investeringen zagen we niet zitten. Een groot bedrijf met personeel was ook te ...
Lees verder

7. De Zwarte Taxi

7. De Zwarte Taxi

Een van die Volvo's was een zwarte taxi: een 240 DL op LPG. Op die wagen ...
Lees verder

8. De Parisiënne

8. De Parisiënne

Bij Citroën garagebedrijf BM Bockhoud in Groningen werden destijds heel wat eenden opgehaald, evenals bij Ton Smid, ...
Lees verder

9. De werkplaats aan de Havenstraat

9. De werkplaats aan de Havenstraat

Het moest er toch een keer van komen; Ik had in het dorp al ...
Lees verder

10. De Compagnon

10. De Compagnon

Helemaal gezellig werd het, toen er een compagnon bij kwam. Frans Bost, eigenlijk mijn toen verse zwager, ...
Lees verder

11. De Peutroën-Cigeot

11. De Peutroën-Cigeot

Intussen waren we al weer enkele keren op vakantie geweest met onze “Peutroën-Cigeot” een zelfbouw camper, bestaande ...
Lees verder

12. Jaap Eend wordt Meester Jaap

12. Jaap Eend wordt Meester Jaap

Eind jaren '80 studeerde ik af aan de universiteit in Groningen als leraar 1ste ...
Lees verder

13. Met de Mits naar Frankrijk

13. Met de Mits naar Frankrijk

Er brak een mooie tijd aan, waarbij de ritten naar Frankrijk steeds frequenter werden ...
Lees verder

14. De Groentekas

14. De Groentekas

Er kwamen in Nederland weleens eenden tevoorschijn uit oude bloemen/groentekassen. Zo ook een keer in een kas ...
Lees verder

15. De AZU en de jonge monteurs

15. De AZU en de jonge monteurs

Op een dag kwam Citroën-garagehouder Johan Zwart uit Alphen a/d Rijn bij me ...
Lees verder

16. Eend op Zolder

16. Eend op Zolder

Iedere eend is in principe te restaureren. Al is hij nog zo slecht. Wat te denken ...
Lees verder

17. De Oldtimerbeurzen

17. De Oldtimerbeurzen

We verkochten gaandeweg ook steeds meer onderdelen op allerlei oldtimerbeurzen. Ik kwam in alle hoeken van het ...
Lees verder

18. De Jaren aan de Spijkerboorsdijk

18. De Jaren aan de Spijkerboorsdijk

Halverwege de jaren '80 verhuisde de Eendekooi van de Havenstraat in Annen naar een ...
Lees verder

19. De Werkplaats in Eext

19. De Werkplaats in Eext

Toen ik in 1994 definitief stopte met lesgeven, moesten er opnieuw keuzes worden gemaakt. Voor ...
Lees verder

20. De Amicale Hond

20. De Amicale Hond

Halverwege de jaren '90 waren we weer eens afgereisd naar Frankrijk om een nieuwe vondst op ...
Lees verder

21. Struinen door Frankrijk

21. Struinen door Frankrijk

Ik had een adres in Midden Frankrijk, in het ontstaans- gebied van de Loire; Tussen Beaune ...
Lees verder

22. De Violen van Mirecourt

22. De Violen van Mirecourt

Iedere keer als ik op de “Route du Soleil” zit, richting Zuid-Frankrijk en de stad ...
Lees verder

23. Samenwerking met de clubs

23. Samenwerking met de clubs

In de tijd dat ik meer en meer een dagtaak kreeg aan de Eendekooi leek het me goed ...
Lees verder

24. Le Camion Grand Routier

24. Le Camion Grand Routier

Mede door de opkomst van het internet en de nieuwe mogelijkheden van een website heb ...
Lees verder

25. Terug naar de eendjes

25. Terug naar de eendjes

Op 1 december 2014 zat het er op, met het nachtelijke parttime werk als vrachtwagenchauffeur ...
Lees verder
  • Vorige pagina:

    Auto's
  • Volgende pagina:

    Modelhistorie

Modelhistorie

2CV / A / AZ

AU / AZU / AK

Dyane / Acadiane

Ami 6 / 8 / Super

Mehari



Copyright © 2025 · De Eendekooi · David Web & Media

Bezoek alleen op telefonische afspraak
Hoofdstraat 90
9514 BH Gasselternijveen

E info@eendekooi.nl
T 06 - 539 77 309
F 0592 - 27 19 85

  • Home
  • Onderdelen
    • Oude onderdelen
    • Nieuwe onderdelen
      • Aandrijf & Stuurinrichting
      • Accessoires & Kleinmaterialen
      • Bumper-delen
      • Dakjes
      • Elektrische delen
      • Motoronderdelen
      • Plaatwerk
      • Raamhouders
      • Remonderdelen
      • Ruit-delen
      • Sloten
      • Spiegels
      • Stoelbekleding
      • Uitlaat-delen
      • Verlichtings-delen
      • Versnellingsbak-onderdelen
      • Back
    • Back
  • Auto’s
    • Auto’s
    • Actueel aanbod
    • In- en verkoop
    • Restauratie-verhalen
      • Restauratie AZ
      • Restauratie 2cv6
      • Restauratie AZU’s
      • Restauratie AK350
      • Restauratie Charleston
      • Deelrestauratie 2cv ENAC
      • Vervolg Restauratie 2cv6
      • Back
    • Back
  • 40 jaar Eendekooi
    • 40 jaar Eendekooi
    • 1. De Prille Start
    • 2. Verhuizing naar Drents boerderijtje
    • 3. Kamperen met de besteleend
    • 4. Het begin als 2CV-specialist
    • 5. Bedrijfs- en gezinsuitbreiding
    • 6. Groot worden of klein blijven
    • 7. De Zwarte Taxi
    • 8. De Parisiënne
    • 9. De werkplaats aan de Havenstraat
    • 10. De Compagnon
    • 11. De Peutroën-Cigeot
    • 12. Jaap Eend wordt Meester Jaap
    • 13. Met de Mits naar Frankrijk
    • 14. De Groentekas
    • 15. De AZU en de jonge monteurs
    • 16. Eend op Zolder
    • 17. De Oldtimerbeurzen
    • 18. De Jaren aan de Spijkerboorsdijk
    • 19. De Werkplaats in Eext
    • 20. De Amicale Hond
    • 21. Struinen door Frankrijk
    • 22. De Violen van Mirecourt
    • 23. Samenwerking met de clubs
    • 24. Le Camion Grand Routier
    • 25. Terug naar de eendjes
    • Back
  • Modelhistorie
    • Modelhistorie
    • 2CV / A / AZ
    • AU / AZU / AK
    • Dyane / Acadiane
    • Ami 6 / 8 / Super
    • Mehari
    • Back
  • Contact
    • Contact
    • Routebeschrijving
    • Back