De Eendekooi

Al 40 jaar 2CV onderdelen specialist

  • Home
  • Onderdelen
    • Onderdelen
    • Oude onderdelen
    • Nieuwe onderdelen
      • Aandrijf & Stuurinrichting
      • Accessoires & Kleinmaterialen
      • Bumper-delen
      • Dakjes
      • Elektrische delen
      • Motoronderdelen
      • Plaatwerk
      • Raamhouders
      • Remonderdelen
      • Ruit-delen
      • Sloten
      • Spiegels
      • Stoelbekleding
      • Uitlaat-delen
      • Verlichtings-delen
      • Versnellingsbak-onderdelen
  • Auto’s
    • Auto’s
    • Actueel aanbod
    • In- en verkoop
    • Restauratie-verhalen
      • Restauratie AZ
      • Restauratie 2cv6
      • Restauratie AZU’s
      • Restauratie AK350
      • Restauratie Charleston
      • Deelrestauratie 2cv ENAC
      • Vervolg Restauratie 2cv6
  • 40 jaar Eendekooi
    • 40 jaar Eendekooi
    • 1. De Prille Start
    • 2. Verhuizing naar Drents boerderijtje
    • 3. Kamperen met de besteleend
    • 4. Het begin als 2CV-specialist
    • 5. Bedrijfs- en gezinsuitbreiding
    • 6. Groot worden of klein blijven
    • 7. De Zwarte Taxi
    • 8. De Parisiënne
    • 9. De werkplaats aan de Havenstraat
    • 10. De Compagnon
    • 11. De Peutroën-Cigeot
    • 12. Jaap Eend wordt Meester Jaap
    • 13. Met de Mits naar Frankrijk
    • 14. De Groentekas
    • 15. De AZU en de jonge monteurs
    • 16. Eend op Zolder
    • 17. De Oldtimerbeurzen
    • 18. De Jaren aan de Spijkerboorsdijk
    • 19. De Werkplaats in Eext
    • 20. De Amicale Hond
    • 21. Struinen door Frankrijk
    • 22. De Violen van Mirecourt
    • 23. Samenwerking met de clubs
    • 24. Le Camion Grand Routier
    • 25. Terug naar de eendjes
  • Modelhistorie
    • Modelhistorie
    • 2CV / A / AZ
    • AU / AZU / AK
    • Dyane / Acadiane
    • Ami 6 / 8 / Super
    • Mehari
  • Contact
    • Contact
    • Routebeschrijving

Modelhistorie Dyane / Acadiane

1964

We schrijven 1964 als men zich op het Parijse hoofdkwartier van Citroën flink zorgen begint te maken over de terugvallende verkoopcijfers van de 2cv. Aartsrivaal Renault heeft sinds 1961 de inmiddels zeer populaire R4 en de 2cv schoot in vergelijking daarmee toch flink tekort. Verouderde techniek, langzaam en lang niet zo praktisch als de R4 met zijn grote achterklep. Citroën verkocht inmiddels ook de Ami 6, maar dat is toch een flink andere auto dan de R4, en voor een ander koperspubliek. De directie wilde snel een concurrent voor de R4.

Vanwege grote drukte bij de eigen ontwerpafdeling wordt het juist door Citroën ingelijfde Panhard opdracht gegeven voor de eerste designfase van wat uiteindelijk de Dyane zou worden. Dit verklaart ook de naam van de wagen: Panhard had allerlei varianten laten vastleggen op Dyna, haar bekendste modelnaam. Voorwaarde bij het ontwerp was dat de Dyane qua proporties op dezelfde productielijn als de 2cv kon worden vervaardigd, wat onder andere leidde tot de holle vorm van de deuren. Om de kosten zo laag mogelijk te houden moest de Dyane veel onderdelen delen met de 2cv en Ami.

Dyane ontwerptekeningtekening fabriek Panhard

1967

In 1967 is de Dyane klaar om in productie genomen te worden. De 2cv wordt op dat moment al bijna 20 jaar gebouwd, en hoewel Citroën in de Dyane eigenlijk zijn opvolger ziet, worden beide A-typen vanaf nu naast elkaar aangeboden. Een bijzonder verstandig besluit, zo zou de komende jaren blijken. De Dyane staat op een (verbeterd) onderstel van de 2cv 18pk, maar de 425cc motor levert nu 21pk.

Dyane 1969 reclamefoto

gele 2-ruit Dyane voor meer

1968

Een jaar na de introductie van de Dyane is het al tijd voor nieuwe motoren. Er komt nu een Dyane 4, met 435cc en 26 pk, en een Dyane 6, met 602cc en 33pk. De Dyane 6 wordt daarmee een aanzienlijk snellere auto dan de 2cv, wat hem in Nederland de bijnaam “raceeend” zou opleveren. Toch is het uiterlijk van de Dyane zeker niet agressief, eerder vriendelijk en vrouwelijk. De meerdere Dyanes en Acadianes die wijzelf door de jaren heen gereden hebben werden dan ook altijd steevast met “zij” aangesproken.

Dyane rood koffers reclamefoto

1970

De verkoop van de Dyane loopt inmiddels goed, maar het idee dat dit de opvolger van de 2cv zou worden begint Citroën langzaam los te laten. Wat precies de verklaring is weten de dealers niet maar sinds de lancering van de Dyane zit ook de verkoop van de 2cv weer in de lift. 1 plus 1 is 3. Mooier kan Citroën het zich niet wensen voor de oude broer en jonge zus. In dit modeljaar 1970 verdwijnt de Dyane 4 uit het verkoopgamma en wordt de Dyane 6 met 35pk nog ietsje sterker qua motorisering. Vanaf nu is de Dyane alleen nog maar als 6-ruiter te krijgen. Voor de verkeersveiligheid een stuk beter, ivm de dodehoek, maar het ontwerp van de Dyane kwam toch echt een stuk beter tot zijn recht als 4-ruiter. Zo was ze ook duidelijk door de oorspronkelijke stilisten bedoelt. De plaatsing van de achterste zijruiten is niet erg in harmonie met de rest van het lijnenspel.

Dyane wit voor meer

Dyane 6 blauwe reclamefoto

1978

Elf jaar maar liefst na de introductie van de Dyane is het tijd voor een bestel/fourgonnette versie: de Acadiane, fonetisch voor de AK-versie van de Dyane. De Acadiane heeft meer binnenruimte en een hoger draagvermogen dan besteleend AK400. De wielbasis wordt 13,5 cm langer. Wat de Dyane niet lukte voor de gewone eend lukte de Acadiane wel voor de besteleend. Een jaar na de introductie van de Acadiane gaat de AK400 uit productie. Zo mag de Dyane de eend toch in elk geval een klein beetje opvolgen.

Acadiane wit reclamefoto

Acadiane geel reclamefoto

1983

In 1983 loopt de laatste Dyane van de band, maar liefst zeven jaar eerder dan de 2cv die zij had moeten opvolgen. Citroën is dan inmiddels al een tijdje gefuseerd met Peugeot, en er is een nieuwe serie compacte auto’s, zoals de oersaaie LN(A) en de Visa.

Dyane frontaal bruin metallic reclamefoto

Acadiane 2 met gele Citroen container

1988

De Acadiane houdt de herinnering aan de Dyane nog een tijdje levend, en blijft nog tot 1988 in productie. Ook in Nederland is de Acadiane altijd goed verkocht. Eerst vooral aan bedrijven als handige, lichte besteller en later ontdekten ook studenten, kunstenaars en hobbyisten de Acadiane, vaak als goedkope, maar ruime occasion.

Heden

Qua oldtimer-waarde moet de Dyane haar meerdere erkennen in de oereend. Toch is er al jaren een kleine, maar trouwe groep liefhebbers voor de Dyane en Acadiane. De Dyane werd al een liefhebbers-auto toen de eend voor velen nog een dagelijks, goedkoop vervoermiddel van A naar B was. Inmiddels zijn broer en zus dit allebei.

Dyane en 2CV samen reclamefolder

  • Vorige pagina:

    AU / AZU / AK
  • Volgende pagina:

    Ami 6 / 8 / Super

Modelhistorie

2CV / A / AZ

AU / AZU / AK

Dyane / Acadiane

Ami 6 / 8 / Super

Mehari



Copyright © 2015 · De Eendekooi · David Web & Media

Bezoek alleen op telefonische afspraak
Hoofdstraat 90
9514 BH Gasselternijveen

E info@eendekooi.nl
T 06 - 539 77 309
F 0592 - 27 19 85

  • Home
  • Onderdelen
    • Onderdelen
    • Oude onderdelen
    • Nieuwe onderdelen
      • Aandrijf & Stuurinrichting
      • Accessoires & Kleinmaterialen
      • Bumper-delen
      • Dakjes
      • Elektrische delen
      • Motoronderdelen
      • Plaatwerk
      • Raamhouders
      • Remonderdelen
      • Ruit-delen
      • Sloten
      • Spiegels
      • Stoelbekleding
      • Uitlaat-delen
      • Verlichtings-delen
      • Versnellingsbak-onderdelen
      • Back
    • Back
  • Auto’s
    • Auto’s
    • Actueel aanbod
    • In- en verkoop
    • Restauratie-verhalen
      • Restauratie AZ
      • Restauratie 2cv6
      • Restauratie AZU’s
      • Restauratie AK350
      • Restauratie Charleston
      • Deelrestauratie 2cv ENAC
      • Vervolg Restauratie 2cv6
      • Back
    • Back
  • 40 jaar Eendekooi
    • 40 jaar Eendekooi
    • 1. De Prille Start
    • 2. Verhuizing naar Drents boerderijtje
    • 3. Kamperen met de besteleend
    • 4. Het begin als 2CV-specialist
    • 5. Bedrijfs- en gezinsuitbreiding
    • 6. Groot worden of klein blijven
    • 7. De Zwarte Taxi
    • 8. De Parisiënne
    • 9. De werkplaats aan de Havenstraat
    • 10. De Compagnon
    • 11. De Peutroën-Cigeot
    • 12. Jaap Eend wordt Meester Jaap
    • 13. Met de Mits naar Frankrijk
    • 14. De Groentekas
    • 15. De AZU en de jonge monteurs
    • 16. Eend op Zolder
    • 17. De Oldtimerbeurzen
    • 18. De Jaren aan de Spijkerboorsdijk
    • 19. De Werkplaats in Eext
    • 20. De Amicale Hond
    • 21. Struinen door Frankrijk
    • 22. De Violen van Mirecourt
    • 23. Samenwerking met de clubs
    • 24. Le Camion Grand Routier
    • 25. Terug naar de eendjes
    • Back
  • Modelhistorie
    • Modelhistorie
    • 2CV / A / AZ
    • AU / AZU / AK
    • Dyane / Acadiane
    • Ami 6 / 8 / Super
    • Mehari
    • Back
  • Contact
    • Contact
    • Routebeschrijving
    • Back