De Eendekooi

Al 40 jaar Citroën 2CV onderdelen specialist

  • Home
  • Onderdelen
    • Oude onderdelen
    • Nieuwe onderdelen
      • Aandrijf & Stuurinrichting
      • Accessoires & Kleinmaterialen
      • Bumper-delen
      • Dakjes
      • Elektrische delen
      • Motoronderdelen
      • Plaatwerk
      • Raamhouders
      • Remonderdelen
      • Ruit-delen
      • Sloten
      • Spiegels
      • Stoelbekleding
      • Uitlaat-delen
      • Verlichtings-delen
      • Versnellingsbak-onderdelen
  • Auto’s
    • Auto’s
    • Actueel aanbod
    • In- en verkoop
    • Restauratie-verhalen
      • Restauratie AZ
      • Restauratie 2cv6
      • Restauratie AZU’s
      • Restauratie AK350
      • Restauratie Charleston
      • Deelrestauratie 2cv ENAC
      • Vervolg Restauratie 2cv6
  • 40 jaar Eendekooi
    • 40 jaar Eendekooi
    • 1. De Prille Start
    • 2. Verhuizing naar Drents boerderijtje
    • 3. Kamperen met de besteleend
    • 4. Het begin als 2CV-specialist
    • 5. Bedrijfs- en gezinsuitbreiding
    • 6. Groot worden of klein blijven
    • 7. De Zwarte Taxi
    • 8. De Parisiënne
    • 9. De werkplaats aan de Havenstraat
    • 10. De Compagnon
    • 11. De Peutroën-Cigeot
    • 12. Jaap Eend wordt Meester Jaap
    • 13. Met de Mits naar Frankrijk
    • 14. De Groentekas
    • 15. De AZU en de jonge monteurs
    • 16. Eend op Zolder
    • 17. De Oldtimerbeurzen
    • 18. De Jaren aan de Spijkerboorsdijk
    • 19. De Werkplaats in Eext
    • 20. De Amicale Hond
    • 21. Struinen door Frankrijk
    • 22. De Violen van Mirecourt
    • 23. Samenwerking met de clubs
    • 24. Le Camion Grand Routier
    • 25. Terug naar de eendjes
  • Modelhistorie
    • Modelhistorie
    • 2CV / A / AZ
    • AU / AZU / AK
    • Dyane / Acadiane
    • Ami 6 / 8 / Super
    • Mehari
  • Contact
    • Contact
    • Routebeschrijving

10. De Compagnon

Helemaal gezellig werd het, toen er een compagnon bij kwam. Frans Bost, eigenlijk mijn toen verse zwager, want getrouwd met mijn jongste zus. Frans had twee rechter handjes, maar had ook veel bazen versleten, waar hij het meestal niet zo lang bij volhield. Dit leverde eerst al 2 grote feesten op. De eerste omdat ze gingen trouwen. De tweede om ons compagnonsschap te vieren in de Eendekooi.

Foto werkplaats Annen met Frans Bost 02

Frans was heel erg handig en het was een gezellige, goedlachse Limburger. Hij leerde snel en al gauw laste hij beter en kon hij beter spuiten dan ik. “Bomen kan ik uittrekken”, was één van zijn gevleugelde uitspraken. De volledig gerestaureerde en gespoten rode Ami 8 Break was zijn meesterwerk. We waren op dat moment de enige 2CV-specialisten die hele en halve restauraties aan de Ami 8 uitvoerden. Ook werden er veel eenden getectyleerd. We hadden daarvoor een speciaal schema gemaakt, waar de gaten geboord moesten worden voor een optimale bescherming. Zelf reed Frans in een uit verschillende kleuren opgebouwde besteleend.

21-Frans--meesterwerk

22-tectyleerprojekt

Het wagentje was perfect afgesteld en liep met gemak 120. Helaas hield Frans het na ruim een jaar al weer voor gezien. Nieuwe uitdagingen lagen alweer in het verschiet. De volledige restauraties kwamen op een lager pitje te staan. Er werd meer gehandeld in onderdelen en in rijklare, APK-gekeurde eenden en andere A-types. De verplichte APK was toen nog nieuw en een groot probleem voor veel eendenrijders. Groot laswerk werd uitbesteed. Hiervoor werd een bedrijf in Leek gevonden: Douwe Veenstra, autoschade-en herstelinrichting. Ook zo’n gezellig familiebedrijf. Zijn vrouw en zoon werkten mee, met een spuiter en 2 voorbereiders.

23-besteend-Frans-B

Er werd hard en veel gewerkt. Toch was er altijd tijd voor een kop koffie en een praatje. Ook daar zijn heel wat autoritten heen gemaakt. En verder zat er nog een lasbedrijf in Zuidhorn. Die man kon toveren met slechte 2CV chassis, al waren ze nog zo slecht. Hij herstelde ze weer. Als nieuw.

Als de basis maar goed is, zei hij altijd. Zelf laste hij veel aan klassieke Volvo’s en verder deed hij onderhoudswerk voor een plaatselijk taxibedrijf.

  • Vorige pagina:

    9. De werkplaats aan de Havenstraat
  • Volgende pagina:

    11. De Peutroën-Cigeot

Modelhistorie

2CV / A / AZ

AU / AZU / AK

Dyane / Acadiane

Ami 6 / 8 / Super

Mehari



Copyright © 2025 · De Eendekooi · David Web & Media

Bezoek alleen op telefonische afspraak
Hoofdstraat 90
9514 BH Gasselternijveen

E info@eendekooi.nl
T 06 - 539 77 309
F 0592 - 27 19 85

  • Home
  • Onderdelen
    • Oude onderdelen
    • Nieuwe onderdelen
      • Aandrijf & Stuurinrichting
      • Accessoires & Kleinmaterialen
      • Bumper-delen
      • Dakjes
      • Elektrische delen
      • Motoronderdelen
      • Plaatwerk
      • Raamhouders
      • Remonderdelen
      • Ruit-delen
      • Sloten
      • Spiegels
      • Stoelbekleding
      • Uitlaat-delen
      • Verlichtings-delen
      • Versnellingsbak-onderdelen
      • Back
    • Back
  • Auto’s
    • Auto’s
    • Actueel aanbod
    • In- en verkoop
    • Restauratie-verhalen
      • Restauratie AZ
      • Restauratie 2cv6
      • Restauratie AZU’s
      • Restauratie AK350
      • Restauratie Charleston
      • Deelrestauratie 2cv ENAC
      • Vervolg Restauratie 2cv6
      • Back
    • Back
  • 40 jaar Eendekooi
    • 40 jaar Eendekooi
    • 1. De Prille Start
    • 2. Verhuizing naar Drents boerderijtje
    • 3. Kamperen met de besteleend
    • 4. Het begin als 2CV-specialist
    • 5. Bedrijfs- en gezinsuitbreiding
    • 6. Groot worden of klein blijven
    • 7. De Zwarte Taxi
    • 8. De Parisiënne
    • 9. De werkplaats aan de Havenstraat
    • 10. De Compagnon
    • 11. De Peutroën-Cigeot
    • 12. Jaap Eend wordt Meester Jaap
    • 13. Met de Mits naar Frankrijk
    • 14. De Groentekas
    • 15. De AZU en de jonge monteurs
    • 16. Eend op Zolder
    • 17. De Oldtimerbeurzen
    • 18. De Jaren aan de Spijkerboorsdijk
    • 19. De Werkplaats in Eext
    • 20. De Amicale Hond
    • 21. Struinen door Frankrijk
    • 22. De Violen van Mirecourt
    • 23. Samenwerking met de clubs
    • 24. Le Camion Grand Routier
    • 25. Terug naar de eendjes
    • Back
  • Modelhistorie
    • Modelhistorie
    • 2CV / A / AZ
    • AU / AZU / AK
    • Dyane / Acadiane
    • Ami 6 / 8 / Super
    • Mehari
    • Back
  • Contact
    • Contact
    • Routebeschrijving
    • Back